ЄВРЕЙСЬКЕ МІСТЕЧКО

Як і коли з’явилися єврейські містечка? Якими мовами говорили їхні мешканці? Що вони їли, в яких умовах жили, де працювали і як проводили вільний час? Маленьке місто, більшість жителів якого складають євреї, на ідиші називається штетл. Цей термін дослідники стали активно використовувати для позначення єврейського містечка після виходу в 1962 році книги Марка Зборівського та Елізабет Херцог «Життя серед людей: культура штетлу» .Штетли з’явилися в кінці XVI — початку XVII століття на землях, що належали великим польсько-литовським магнатам, на східних окраїнах Речі Посполитої, що простягалася від Балтійського моря і майже до Чорного. В кінці XVI століття Радзивілли, Потоцькі, Сапеги і інші аристократи отримали від короля привілей, тобто особливе, юридично прописане право створювати в своїх володіннях приватні міста. Жителі такого міста повинні були платити землевласнику спеціальний поземельний податок чинш (від латинського census — «перепис»).

Таке приватновласницьке місто, яке володіло особливим статусом (до цього міста підпорядковувалися виключно центральної влади), отримло у польській мові спеціальну назву — «містечко». На ідиш це слово перекладається як «штетл». Згодом воно увійшло і в російський язик. Магнати запрошували євреїв з Центральної Європи для економічного розвитку своїх латифундій. У багатьох містах і містечках Поділля, заснованих польськими магнатами в XVI-XVII століттях, євреї були в числі перших поселенців. Власник містечка видавав його жителям спеціальні грамоти, в яких фіксувалися їх права і обов’язки. Євреї отримували ділянку землі під кладовище в безстрокову оренду, право побудувати синагогу і відкрити мікву — басейн для ритуального обмивання. Все це було необхідно для організації життя общіни.

Незважаючи на війни, погроми і епідемії, в XVII-XVIII століттях трапився розквіт містечкового життя: в цей час в містечках жила половина євреїв світу і приблизно 80% єврейського населення Речі Посполітой.

До 1844 року штетл керував кагал — виборна адміністрація, схожа на польський магістрат, де право голосу мали тільки домовласників. Кагал містив синагогу, запрошував рабина, але найголовніше — він відповідав за збір податків з громади. Саме тому єврейське громадське самоврядування влаштовувало і місцеві, і центральні власті.Із одного містечка в інше можна було доїхати за день. Подорожував єврей міг зупинитися в сусідньому штетл, там перекусити кошерної їжі та безпечно переночувати, а селянин — з’їздити туди на базар і повернутися назад додому в той же день.

Свято в заможному єврейському будинку

Словосполучення «єврейське містечко» з’явилося після поділів Речі Посполитої 1772, 1793 і 1795 років, коли до складу Російської імперії увійшли великі західні території, на яких жило величезна кількість євреїв. У 1791 році була створена риса єврейської осілості — територія, за межами якої євреям заборонялося постійно жити, — що проіснувала до революції. Після того як містечка стали частиною Російської імперії, в них спочатку збереглися кагали, громадські податки і рабинський суд біс-дин. Реформи Миколи I скасували кагальное управління, а з 1827 року штетл були зобов’язані поставляти рекрутів в російську армію. При цьому збереглися раввінські суди, хедери (початкові школи) і залишилася частина особливих єврейських громадських налогов.В XIX столітті відбувається безліч соціальних і економічних змін, в результаті яких традиційне життя штетлу руйнується, а його населення убожіє. Криза підсилюють хвилі погромів, що прокотилися після вбивства Олександра II. Більшість молодих людей прагнуть покинути штетл. Вони їдуть у великі міста — Одесу, Варшаву, Лодзь, емігрують в США. Багато вирішують отримати вищу освіту, причому значно простіше виявляється надійти до іноземних університетів. У містечках починають селитися неєвреї, і все ж, незважаючи на це, в кінці XIX століття єврейське населення становить майже половину жителів штетлів: 46% — в Правобережній Україні, 54% — в Віленської губернії, 65% — в Белоруссіі.

Основною мовою штетлу був ідиш, або мамі-лошн, — «материнська мова»: все євреї говорили на ньому з дитинства. Однак читати і писати на ідиш не було прийнято, якщо не брати до уваги спеціальну літературу для жінок (переклади романів, збірники молитов тхінес, а також популярну книгу «Цейне-Рейні», в якій були зібрані фрагменти Тори з коментарями). На ідиші могли говорити і неєвреї, які працювали з євреями, допомагали їм по господарству або жили по сусідству. Іншим важливим мовою був лошн-койдеш — «святий мову», іврит, на якому написана Тора і ведеться богослужіння. На івриті також велося навчання хлопчиків, а рабини писали релігійні тексти.

Місцеві мови — українська, польська, литовська та інші — використовувалися для розмов з клієнтами крамниць і майстерень. Були ще державні мови — спочатку польський, потім російську та німецьку (в Росії і Австро-Угорщини відповідно), які потрібно було знати для комунікації з властямі.После краху Російської та Австро-Угорської імперій більшість містечок виявилися на території СРСР і Польщі. У 1923 році радянська влада вводять нову систему адміністративного поділу: термін «містечко» зникає з адміністративного словника, а самі вони отримують статус райцентрів або сіл. Однак в колишніх штетл як і раніше живе досить багато євреїв і зберігається традиційний уклад. Після Другої світової частина єврейського населення, яка встигла виїхати на початку війни в евакуацію, повертається додому. Ці поселення не можна назвати штетл в повному розумінні слова, і все ж вони нагадують містечко XIX століття окремими елементами життя, пам’яттю про неї. Остаточно містечка зникають в 1980-х — початку 1990-х років, коли починається масова еміграція єврейського населення в Ізраїль та інші країни.Як влаштований штетлПредставім собі типове містечко в Речі Посполитої XVI-XVII століть. У центрі знаходиться замок власника, ринкова площа, а також костел і синагога, розташовані в протилежних кінцях площі.

Єврейські будинки в містечку. Закарпатті, 1930-і роки:

Кордоном штетлу є річка, струмок, яр, вал або кріпосна стіна. Костел зазвичай знаходився у верхній частині, ближче до замку, а синагога — внизу. Іноді на околиці, ближче до селянським передмість, будували православну або уніатську церкву. Штетл успадковував просторово-планувальну структуру поселень того часу, і такі міські зміни XIX століття, як вирівнювання вулиць і введення регулярного планування, його майже не торкнулися. Після пожеж та інших руйнувань споруди в містечках зводилися на своїх колишніх местах.В XIX столітті розмір податку на будинки, що знаходилися в містечку на чиншового праві, залежав від ширини фасаду, що виходив на торгову вулицю. У міру віддалення будинку від центру розмір податку істотно знижувався, що, однак, не приводило до зниження щільності забудови: селилися на периферії бідняки не могли платити великі податки і продовжували будувати будинки впритул. На околиці містечка могли розміщуватися квартали, що більше нагадують села, тому кордон між єврейським щільно забудованих штетл і полусельским неєврейської околицею було неможливо не помітити. У в’їзду в єврейські квартали часто зводили символічні ворота — конструкцію зі стійок і поперечини. У Шаббат до них кріпили мотузку або дріт, яка створювала так звану межу ерува — територію, всередині якої можна було переміщатися в суботу з речами в руках

Згодом щільно забудована стара частина штетлу перетворювалася в найбідніший район: наприклад, в містечку Тульчин такий район називався Капцановка (від «капцн» — «бідняк» на ідиші). За радянських часів головна вулиця в такому кварталі колишнього штетлу, де продовжували жити євреї, зазвичай носила ім’я Шолом-Алейхема — єдиного визнаного в країні класика єврейської літератури.

Екскурсія по дому

В штетл XIX століття житлова забудова складалася з будівель різного часу: одно- або двоповерхових дерев’яних і глинобитних будинків, будівель з дерев’яною надбудовою на кам’яному цоколі і повністю кам’яних. У подільських і бессарабських містечках стіни підвалів і цокольних поверхів робили з вапняку, обмазували шаром глини і білили.

У XVIII столітті дах крили соломою, а в XIX в основному використовували гонт або черепицю. Стилістика фасадів змінювалася: архітектура штетлу, хоч і орієнтувалася на місцеву традицію, засвоювала віяння времені.

Штібл (Дерех-Циммер)

Перше приміщення, розташоване біля входу в будинок. Воно було найпросторішим, мало квадратну форму і називалося штібл, або Дерех-Циммер (на ідиші «прохідна кімната»). У нього вела декорована зсередини двостулкові двері. Зазвичай тут розташовувалася лавка або майстерня, тому в теплу пору роки двері завжди були відкриті. На одвірках були прибиті мезузи Слід велике приміщення називалося золь ( «зал» на ідиші). У просторих будинках золь використовували тільки в Шаббат і свята: вся родина збиралася тут за столом. На східній стіні висів Мізрах — спеціальне декоративне панно в рамці під склом в заможних будинках або лист з написом «Мізрах» — в бідних. В кінці XIX — початку XX століття на стіни вішали портрети цадиків, відомих рабинів або сіоністських діячів — в залежності від поглядів, яких дотримувалися в сім’ї. Як нагадування про те, що євреї знаходяться в галуті ( «вигнання» на івриті), а Єрусалимський храм зруйнований, на східній стіні було прийнято залишати незабеленний квадрат або малювати його чорної краской. Звичайно в центрі кімнати стояв стіл, а біля стіни — великий різьблений буфет зі святковою посудом. Тут же зберігалися суботні свічники. У бідних будинках буфет заміняла ніша з полками. Також в золь ставили Софка — жорсткий дерев’яний диван і одночасно місткий скриню на низьких ніжках: підлокітники і бічні стінки були прикрашені різьбленням, всередині зберігали святковий одяг. У заможних будинках було прийнято мати шафа з книгами релігійного змісту, наприклад повним комплектом Талмуда. У будинках заможних освічених світських євреїв в кінці XIX — початку XX століття в вітальні стояли роялі, а в книжкових шафах — світська література на різних язиках.

Алькер

В алькере ( «спальня» на ідиші) знаходилися ліжка з перинами і подушками. Тут спали жінки, а чоловіки — на лавках і скринях, де зберігалася одяг. Навіть у найбідніших будинках в спальні стояв гардероб. І шафа, і узголів’я ліжок прикрашалися різьбленням. У бідних будинках могла бути кімната, яка одночасно виконувала функції і зола, і алькера. В такому випадку у печі зазвичай влаштовувалася лежанка, уздовж стін стояли лави, які вночі виконували функції ліжок, в центрі стояв стіл, на стінах розміщувалися полки з посудой.

Секрет

Іногда господар будинку відгороджував собі невеликий простір без вікон. Це приміщення називалося секрет: тут можна було зберігати контрабандний товар або сховатися в разі небезпеки. Зазвичай в таке приміщення вела вузька — близько 30 сантиметрів завширшки — дверь.ОйвнДома опалювалися печами голландського типу, а на кухні була велика російська піч — ойвн: вона використовувалася лише для приготування їжі, в першу чергу хліба. Хоча вдома всередині часто перебудовувалися, піч ніколи не руйнували: за прикметою це могло привести до нещастя. Також при переплануванні не можна було закладати дверні та віконні прорізи, а вже якщо це все-таки відбувалося, потрібно було обов’язково залишити наскрізний отвір. Вважалося, що через двері і вікна ходить Шейді, нечиста сила: якщо перегородити їй шлях, вона почне шкодити мешканцям дома.

Подвал

Подвали часто складалися з кількох приміщень: висота кам’яних склепінь могла досягати трьох метрів, а площа підвалу — перевищувати наземну частину. Якщо в будинку перебувало питний заклад, в підвалі зберігали вино. У деяких містечках, наприклад Томашполі, Шаргороді, Сатанові, підвали утворювали своєрідну мережу підземних вулиць. З них, як і з будинків, можна було вибратися різними способами і в разі небезпеки непомітно ісчезнуть.Куща (сукка) Куща, або сукка, — спеціальна споруда, зводилися до свята Суккот і заміняла на вісім святкових днів звичайне житло. У Талмуді описані правила вибору матеріалів для конструкції і послідовність робіт при зведенні сукки. Наприклад, дах обов’язково повинна бути дірявим, щоб було видно зірки, пробивалися промені сонця і капав дощ. Для цього куреня крили ялиновими гілками або очеретом: така сукка нагадувала курінь. Втім, існував і інший тип сукки — всередині будинку: робили або в золі спеціальний розсувний стеля, або в черепичним даху — оббитий бляхою люк. У Подолії були популярні сукка-лоджія і сукка-веранда, яка до того ж свідчила про заможність господаря. Розбиралися стелі на верандах і лоджіях під час свята покривали камишом.

Двір

Внутрі будинку знаходився критий двір з виходом в провулок. Тут могли відгороджувати комори або нові кімнати, якщо хтось із дітей обзаводився власною сім’єю. Іноді з двору робили невелику квартиру з окремим виходом в провулок і сдавалі.Кто живе в штетле. Быльша частина населення штетлу займалася торгівлею і ремеслом. Євреї були задіяні як в дрібній роздрібної торгівлі, так і в оптових міжнародних поставках зерна, льону і ліс Однак багатство цінувалося нижче, ніж релігійна вченість, тому містечкові багатії намагалися видати своїх дочок за талановитих учнів бейт-мидрашей, які згодом могли б стати релігійними авторитетами і підвищити Іхес сім’ї. Іхес можна було і втратити — наприклад, якщо в сім’ї з’являлися люди, що псували її репутацію: божевільні, вероотступники і так далее.

Будні і свята в штетле

Молитва в синагоге. Мукачево, 1935–1938 годы:

День

Життя штетлу визначало розклад молитов в синагозі. Чоловіки відвідували синагогу три рази в день, жінки — в основному в Шаббат або на великі свята. День починався зі стуку в віконні віконниці: це шамес після світанку будив жителів містечка. Чоловіки вставали і відправлялися на вранішню молитву — шахріс, а після неї поверталися додому, снідали і починали займатися справами. Дві інші молитви називалися мінха і Майра. Щоб не ходити в синагогу три рази в день, Мінх читали перед самим заходом сонця, а Майра — відразу після нього. Так виникло поняття «мінха-Майра». Зазвичай між Мінх і майревом проходило 30-40 хвилин: в цей час відбувався Асіфа ( «сход» на ідиші), на якому вирішували общинні справи, пліткували, розповідали історії і спілкувалися. Після вечірньої молитви чоловіки і хлопчики поверталися домой.

Тиждень

Повернення додому на Шабат. Мукачево, 1935-1938 роки:

Тиждень в штетлі був продиктован тим, що він виконував функцію торгового і ремісничого центру сільськогосподарської округи. Один або кілька днів — вівторок, четвер, а іноді неділя — були базарними і ділилися на дві частини. Вранці селяни торгували на ринку, а після полудня згортали торгівлю і відправлялися в єврейські крамниці купувати товари і замовляти вироби у єврейських ремісників. Як пише американський дослідник Самуель Кассов, селяни приїжджали в містечко на конях, які стояли на базарній площі або поруч з нею. На площі гула юрба. Все це створювало особливу атмосферу і специфічний запах штетлу, про який часто розповідається в мемуарах.В звичайні дні в штетл було тихо і спокійно. У п’ятницю містечко починало оживати. Господині готувалися до шаббат: влаштовували прибирання, готували їжу і пекли хліб, чоловіки поспішали в баню і мікву. У п’ятницю ввечері і в суботу євреї виходили на прогулянку — в основному по головних-державної ( «головна вулиця» на ідиші). Люди похилого віку виносили стільці, сідали біля будинку або на його галереї і обговорювали новості.

Рік

Річний цикл визначався єврейськими святами, хоча деякі свята етнічних сусідів також впливали на містечковий цикл життя. Рік починався в місяці тишрей, що збігається з вереснем-октябрем.

Рош ха-Шана

Свято Рош ха-Шана (буквально «голова року» на івриті) відкривав цикл осінніх свят. Перед їх настанням, в місяці Елул (серпень-вересень), жителі подільських містечок відправлялися на кладовища до могил предків, а хасиди їздили в паломництво до свого ребе. Увечері на Рош ха-Шану жителі містечка в ошатному вбранні відправлялися до найближчої водойми, щоб здійснити обряд Ташла: вони вивертали кишені, символічно звільняючись від гріхів минулого року. Зазвичай ходили семьямі.

Листівка, що зображає святкування Рош ха-Шани. Початок XX століття:

Йом-Кіппур

Через десять днів, які називаються днями трепету, наступав один з найважливіших свят у році — Йом-Кіпур ( «судний день» на івриті). Вважається, що в Рош ха-Шану Бог визначає долю людини на наступний рік, а в Йом-Кіпур її затверджує. Це був день строгого посту: протягом доби нічого не їли і не пили, чоловіки і жінки зазвичай одягали білий одяг. Багато чоловіків проводили всі 24 години Йом-Кіпур в сінагоге.

Суккот

Еще через п’ять днів починався Суккот. Селяни привозили на місцевий ринок очерет або ялинові гілки, щоб було чим покрити дах сукки. У куренях, що будувалися в пам’ять виходу з Єгипту і поневіряння по пустелі, їли, а іноді і спали. Суккот, в біблійні часи означав закінчення збору врожаю, тривав сім днів, причому частина з них були напівсвятковий: можна було торгувати в своїй лавці, займатися ремеслом. Багато торговців при цьому носили святковий одяг. На це свято євреї повинні були придбати чотири рослини: етрог, Лула, мирт і іву.

Сімхас-Тойре (Симхат-Тора)

Цикл осінніх свят закінчувався веселим святом Сімхас-Тойре, або Симхат-Тора ( «радість Тори» на івриті). У цей день закінчувався і починався заново річний цикл читання Тори. З арон а-Кодеш виймали сувої Тори, танцювали з ними в синагозі, цілували їх. Крім того, в цей день в синагогу брали дітей. Дітям давали спеціальні прапорці: до древка кріпилося яблуко, в яке встромляли свічку.

Ханука

Наступним святом була Ханука, яка зазвичай припадала на грудень і також тривала вісім днів — всі вони були робочими. За переказами, свято Хануки з’явився після повстання Маккавеїв у II столітті до н. е., які змогли повернути Єрусалимський храм іудеям і очистити його. Щоб освятити спаплюжений храм, потрібно було запалити масло в менорі, але, на жаль, знайшовся тільки зовсім крихітний глечик. Масла вистачило б тільки на день, але все-таки його налили в менору і запалили. І тоді сталося диво: масло горіло вісім днів, поки не було виготовлено нове. На згадку про це чудо в Хануку щовечора запалюють спеціальний світильник — ханукію. У багатьох були красиві срібні свічники, бідні розрізали на дві половинки картоплю, вишкрібали в ній поглиблення і наливали масло. Дітям на Хануку видавали хануке-гелт ( «ханукальні гроші» на ідиші). Будинки і в хедері в цей день грали в різні ігри: дрейдл (дзига), горіхи і карти.

Дівчина, що відзначає Хануку. Гданськ, 1925 рік:

Пурим

Найвеселішим часом були кінець лютого і березень. У ці дні наступав Пурим, який відзначали не вдома, а на вулицях. Багато жителів містечка переодягалися у святкові костюми, на вулицях і в багатих будинках ставили Пурімшпілі — спеціальні пурімскіе спектаклі, по штетл ходили ряджені і співали пісні, отримуючи натомість частування або гроші. Вважалося, що в цей день обов’язково потрібно напитися. А ще діти і дорослі ходили в синагогу зі спеціальними тріскачками. Зазвичай в цей день читали Книгу Естер, де розповідається історія Пурима. Коли вимовляють ім’я головного лиходія Амана, потрібно тріщати тріскачкою, тупати ногами і плюватися, щоб заглушити його.

Песах і інші весняні свята.

Після Пурима починалася підготовка до Песаха — свята, символізували позбавлення євреїв від рабства і вихід з Єгипту. Дітям замовляли і шили новий одяг, будинок прибирали або ремонтували, пекли мацу. Песах, один з найважливіших єврейських свят, триває вісім днів і доводиться на весну. Головна його особливість — заборона на вживання квасного. Тому євреї намагалися доїсти хліб до Песаха, а якщо це не виходило, хліб символічно продавали сусідам-неєвреїв. Для Песаха існувала спеціальна посуд: в багатих сім’ях був повний комплект, у бідних — окремі предмети. Для сусідів-неєвреїв це теж було особливе час: жителі штетлу пригощали їх мацою. Між Песахом і наступним за ним Шавуотом, святом дарування Тори, було 49 днів: в цей час не можна було грати весілля, стригтися, купувати новий одяг і плавати в річці.

Але і на цей період припадало ще одне свято — Лаг ба-Омер. У цей день учні хедерів разом з учителями йшли в ліс, а в деяких містечках, наприклад в Східній Білорусії, — на кладбіще.

Тіша бе-Ав

На кінець липня чи серпень припадав траурний день — Тиша бе-Ав, чи дев’ятому Ава. Вважалося, що в цей день були зруйновані перший і другий Єрусалимські храми. Чоловіки ходили на кладовище, а учні хедера — в ліс, де влаштовували битви. Для цього робили спеціальні дерев’яні мечі, луки і стріли. Гефілте фіш, Голдені юх та інші блюдаВплоть до середини XIX століття основними продуктами, які вживали мешканці штетлу, були перлова і гречана крупа, а також бобові. Одним з найпопулярніших і «народних» страв був крупник — густий суп з перловою або ячної крупою, куди могли додавати картопля, морква, ріпу, гриби. На початку XIX століття найпопулярнішим продуктом стала картопля — причому у всіх верств населення. Бідняки їли його три рази в день іноді все сім днів на тиждень. Є навіть відома пісня на ідиші:

Zuntik — bulbes! Montik — bulbes!Dinstik un mitvokh — bulbes!Donershtik un fraytik — bulbes!Shabes in a novene — a bulbene kugl!Zuntik — vayter bulbes!

У перекладі це звучить так: У неділю — картопля! У понеділок — картопля! У вівторок і середу — картопля! У четвер і п’ятницю — картопля! У Шаббат щось новеньке — картопляна запіканка! У неділю — знову картопля! З картоплі робили безліч страв: оладки — латкес або бульбелаткес, запіканку кугл, вареники креплах. А ще варену і смажену картоплю і картопляний суп.

Приготування маци. Фотографія Алтер Кацізне. Ліда, 1920-ті роки

У будні дні, на відміну від святкових, не було фіксованих спільних прийомів їжі. У п’ятницю господині випікали халу — суботній хліб з пшеничного борошна, а заодно і звичайний житній хліб на інші дні тижня. На Шаббат в штетл їли приблизно один і той самий набір страв, який називався шабесдіке-тиш, тобто «суботній стіл» на ідиші. У суботу навіть в найбідніших сім’ях намагалися приготувати курку. Багаті їли курячий бульйон, рагу чолнт, фаршировану рибу гефілте фіш, тушковане м’ясо есік флейш, несолодкий цимес з квасолі, іноді з м’ясом, картопляний кугл, форшмак і солодкий кугл.

Майже кожне свято в містечку було пов’язаним зі спеціальним стравою. Так, на Рош ха-Шану їли солодкі страви, щоб новий рік був хорошим: пекли круглу халу, готували морквяний цимес, нарізали кружечками моркву — символ багатства, начиняли яблука медом. В останній день Суккота було прийнято їсти бульйон з креплах, трикутними пельменями або варениками. На Хануку готували картопляні оладки латкес з великою кількістю рослинного масла: з маслом було пов’язано чудо Хануки. На Пурим пекли оменташн — пампушки з маком трикутної форми з маком або варенням, або вуха Амана, тобто того самого негідника, що замислив знищити єврейський народ. Їжа під час пасхального тижня відрізнялася тим, що не було квашеного хліба — тільки прісна маца і приготовлені з неї страви, наприклад запіканка кугл. На Шавуот їли молочну їжу — блінцес (млинці) або креплах з сиром.

arzamas

Автор Светлана Амосова Иллюстрации Яна КоржоваИсточникиСоколова А. В. Домостроительная традиция штетлов Подолии в памятниках и памяти. Этнографическое обозрение. № 6, М., 2009.Соколова А. В. Куща в традиционном еврейском доме (по материалам исследований рядовой застройки штетлов Подолии). Еврейский музей. СПб., 2004. Глубокое. Память о еврейском местечке. М., 2017. Евреи. Энциклопедия. М., 2018.Еврейское местечко в революции. Очерки. М., Л.; 1926.Сто еврейских местечек Украины. Исторический путеводитель. Вып. 2. Подолия. СПб., 2000.Штетл, XXI век. Полевые исследования. СПб., 2008.Deutsch N. The Jewish Dark Continent: Life and Death in the Russian Pale of Settlement. Harvard University Press, 2011.Kassow S. Shtetl. The YIVO Encyclopedia of Jews in Eastern Europe.Levin V. Synagogues in Lithuania: A Historical Overview // Synagogues in Lithuania: A Catalogue. Vol. 1. Vilnius, 2010. Zborowski M., Herzog E. Life Is with People: The Culture of the Shtetl. New York, 1995.The Shtetl: New Evaluations. New York University Press, 2007.

Admin Автор:

Обсуждение закрыто.